Looking For Anything Specific?

Header Ads

Wiedza: Prowadzisz sklep internetowy a nie wiesz czym jest analityka internetowa?



Kluczem każdej efektywnej sprzedaży jest znajomość klienta, jego potrzeb, oczekiwaÅ„ i możliwoÅ›ci. Analiza internetowa pozwala zdobyć tÄ™ wiedzÄ™, a w efekcie – podejmować trafne decyzje biznesowe nastawione na wzrost wyników finansowych. Sprawdź, jak wykorzystać te narzÄ™dzia, by zoptymalizować procesy zakupowe, a w efekcie - zarabiać wiÄ™cej!

Zweryfikuj poprawność Google Analytics

Google Analytics to jedno z najpopularniejszych, darmowych narzÄ™dzi iloÅ›ciowych do gromadzenia danych na temat zachowaÅ„ internautów. DziÄ™ki generowanym raportom wÅ‚aÅ›ciciel sklepu może sprawdzać źródÅ‚o, z którego pochodzÄ… użytkownicy, czÄ™stotliwość odwiedzin, czas przebywania na stronie oraz uzyskiwać inne, pomocne informacje. Tym bardziej niepokojÄ…ce okazujÄ… siÄ™ być wyniki raportu Conversion z października 2014 („Wykorzystanie narzÄ™dzi do analityki internetowej”) zgodnie z którymi, aż 80% serwisów posiada przynajmniej jeden bÅ‚Ä…d w konfiguracji Å›ledzenia Google Analytics. 

Jak zweryfikować poprawność uzyskiwanych danych? Na poczÄ…tek sprawdź czy kod Google Analytics Å‚adowany jest asynchronicznie i znajduje siÄ™ części head strony. NastÄ™pnie zweryfikuj czy kod wywoÅ‚ywany jest tylko raz (aż 20% stron wywoÅ‚uje kod dwukrotnie) oraz czy wywoÅ‚ujesz zdarzenia po przeÅ‚adowaniu strony. Sprawdź też ustawienie domen dla ciasteczek (gdy korzystasz z wielu subdomen) i wykorzystanie enhanced e-commerce (zamiast parametrów UTM) w kampaniach wewnÄ™trznych. 

Pamiętaj - poprawne skonfigurowanie kodu Google Analytics jest niezbędne do prawidłowej oceny liczby użytkowników odwiedzających sklep oraz skuteczności źródeł, z których pochodzą!


Mierz konwersjÄ™ w dobrym momencie

Gdy już wiesz, ile osób odwiedziÅ‚o sklep, zmierz liczbÄ™ użytkowników, którzy zostali tzw. pÅ‚acÄ…cymi klientami. Niestety czÄ™sto jako konwersjÄ™ traktuje siÄ™ przejÅ›cie klienta ze strony sklepu do moduÅ‚u pÅ‚atnoÅ›ci, co zaburza wyniki w momencie przerwania procesu pÅ‚atnoÅ›ci. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy pomiÄ™dzy stronÄ… zakupowÄ… a moduÅ‚em pÅ‚atnoÅ›ci zostaje umieszczony tzw. splash page (strona przejÅ›ciowa), której zadaniem jest wykonanie kodu Google Analytics i natychmiastowe przekierowanie do pÅ‚atnoÅ›ci. Za konwersjÄ™ nie możemy także uznać wyÅ›wietlenia strony z podziÄ™kowaniem za zakupy, ponieważ wielu klientów zamyka kartÄ™ przeglÄ…darki tuż po potwierdzeniu pÅ‚atnoÅ›ci (nie czekajÄ…c na zaÅ‚adowanie strony z podziÄ™kowaniem). 


Jak zatem rozwiÄ…zać problem mierzenia konwersji? WykorzystujÄ…c powiadomienie URLC generowane przez operatora pÅ‚atnoÅ›ci oraz wykonujÄ…c kod Google Analytics za pomocÄ… Google Analytics Measurement Protocol po przesÅ‚aniu potwierdzenia do sklepu. - To rozwiÄ…zanie zagwarantuje, że liczba konwersji bÄ™dzie dokÅ‚adnie pokrywać siÄ™ ze stanem rzeczywistym. Unikniemy zliczenia zarówno zbyt dużej liczby konwersji obejmujÄ…cej osoby, które przerwaÅ‚y proces pÅ‚atnoÅ›ci, jak i zbyt maÅ‚ej – dotyczÄ…cej osób, które nie poczekaÅ‚y na zaÅ‚adowanie strony z podziÄ™kowaniem – radzi Bernadetta Madej, dyrektor dziaÅ‚u handlowego Dotpay, jednego z najwiÄ™kszych systemów do pÅ‚atnoÅ›ci online.

Sprawdź źródło porzucanych koszyków


Optymalizując procesy zakupowe przetestuj sposób, w jaki dokonywane są przekierowania do banku czy systemu płatności. Jak się okazuje, wybór niewłaściwego rozwiązania może zwiększać ryzyko przerwania transakcji zakupowej. Sprawdź, którą opcję wykorzystujesz i dowiedz się, czy to skuteczne rozwiązanie:


a) klient wybiera bank na stronie sklepu, następnie zostaje przekierowany do operatora płatności internetowych, a następnie na stronę banku

b) klient ze strony sklepu przechodzi do operatora pÅ‚atnoÅ›ci internetowych, nastÄ™pnie wybiera bank i zostaje przekierowany na jego stronÄ™ 

c) klient ze strony sklepu przechodzi bezpośrednio na stronę banku (z pominięciem strony operatora płatności)

d) sklep nie korzysta z operatora pÅ‚atnoÅ›ci internetowych 



RozwiÄ…zanie a) może być najmniej korzystne, ponieważ zwiÄ™ksza czas potrzebny na zaksiÄ™gowanie wpÅ‚aty (szczególnie w weekend), poza tym może pogarszać konwersjÄ™ w sytuacji, gdy klient nie chce podawać numeru karty pÅ‚atniczej. W przypadku rozwiÄ…zania c) skraca siÄ™ proces pÅ‚atnoÅ›ci o jeden krok, choć pojawia siÄ™ ryzyko przerwania transakcji przez użytkownika, który zauważa że przelew wykonywany jest do operatora pÅ‚atnoÅ›ci internetowych, a nie sklepu. Z tego powodu najkorzystniejsze wydaje siÄ™ być rozwiÄ…zanie b), w którym operator pÅ‚atnoÅ›ci zapamiÄ™tuje poprzednie zakupy klienta i automatycznie sugeruje odpowiedni bank. Dodatkowo, w przeciwieÅ„stwie do wariantu c), użytkownik widzi, że transakcja przeprowadzana jest za poÅ›rednictwem systemu pÅ‚atnoÅ›ci, wiÄ™c nie niepokoi siÄ™ gdy odbiorcÄ… przelewu jest operator, a nie sklep. - Warto też zwrócić uwagÄ™ czy operator pÅ‚atnoÅ›ci internetowych dostarcza dodatkowe, pomocne informacje, np. na którym etapie klient przerwaÅ‚ proces zakupowy, czy pÅ‚atność zostaÅ‚a przyjÄ™ta czy odrzucona, z jakiego banku korzystaÅ‚ – mówi Bernadetta Madej z Dotpay. MajÄ…c takÄ… wiedzÄ™ możemy lepiej opracować proces transakcji w sytuacjach, gdy klienci przerywajÄ… go w konkretnych, powtarzajÄ…cych siÄ™ momentach (np. na etapie potwierdzania danych, co może być wynikiem niewystarczajÄ…cego opisu mówiÄ…cego o stosowanym systemie pÅ‚atnoÅ›ci).


Jeden kanał płatności to za mało

Zastanów się nad wdrożeniem dwóch lub więcej kanałów płatności, takich jak: szybkie przelewy internetowe i płatności SMS. Płatności SMS sprawdzają się zwłaszcza przy sprzedaży produktów niematerialnych za niewielkie kwoty (np. przedmioty w grach, dodatkowe opcje w serwisach internetowych). Oprócz tego, że docieramy do osób, które nie dokonałyby zakupu mając do wyboru tylko jedną formę (np. młodzież niemająca konta bankowego zapłaci SMS-em, a firmy raczej przelewem), możemy zaprezentować promocyjną ofertę (np. płatność SMS-em kosztuje 12,3 PLN, a przelewem internetowym tylko 7 zł). Oczywiście, na przelewie internetowym zarobimy więcej, gdyż płatności SMS obłożone są zwykle dużo wyższymi prowizjami. Z drugiej jednak strony płatności SMS są zdecydowanie łatwiejsze i szybsze, co może zachęcać potencjalnych klientów do zakupów i w ten sposób rekompensować nam koszty związane z wysokimi prowizjami (wysłanie SMSa zajmie nam ok. 20 sekund, podczas gdy na przelew z konta musimy poświęcić przynajmniej kilka minut).


Stosuj cross-selling i up-selling

Wciąż niewiele firm stosuje cross-selling (dosprzedaż) oferując dodatkowe produkty na stronie z podziękowaniem za płatność. Dla przykładu taką strategię wykorzystuje jeden z irlandzkich przewoźników lotniczych, którego 16% przychodów generowanych jest właśnie dzięki cross-sellingowi. Rozwiązanie można zastosować zarówno przed przejściem z koszyka do strony płatności, jak i na stronie pośrednika płatności. Warto wykorzystać także up-selling polegający na pokazywaniu droższych produktów niż wybrane przez klienta. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby połączyć wszystkie te techniki i podnieść wartość klienta nawet o kilkadziesiąt procent.

Pamiętajmy, wykorzystanie narzędzi analitycznych pozwala zdobywać wiedzę o potencjalnych klientach oraz wykorzystywać ją w sposób efektywny do zwiększania jakości obsługi i generowania większych zysków. To rozwiązania dostępne na wyciągnięcie ręki, choć nie przez wszystkich wykorzystywane. Tym bardziej warto zaznajomić się z wybranymi mechanizmami i wyróżnić się na tle konkurencji.



Źródło: www.dotpay.pl

Prześlij komentarz

1 Komentarze

  1. fajny wpis, ja sam szykuje się do stworzenia sklepu internetowego myślałem już wcześniej o płatnościach sms i paypalu, nie wiem za bardzo kogo by wybrać do przelewów bankowych, bo jednak nie każdy klient może mieć ochotę zakładania paypala. Poleciłabyś coś?

    OdpowiedzUsuń